10 najčešćih uzročnika glavobolje

10 najčešćih uzročnika glavobolje

Top 10 uzročnika glavobolje

Neki ljudi smatraju da umor ili jedenje određene namirnice može uzrokovati glavobolju ili učiniti postojeću glavobolju gorom.1 Svijest o tome koji su to uzročnici, omogućuje vam unaprijed planirati i smanjiti vjerojatnost budućih glavobolja.

Ovo su 10 najčešćih uzročnika glavobolje

1. Vrijeme

Vremenske prilike su zapravo najčešći uzročnik za ljude koji pate od glavobolje.2 Međutim, ne uzrokuje svaka vremenska prilika probleme. Kada je vrijeme toplije, promjena vlažnosti i tlaka zraka može dovesti do promjena u kemijskoj proizvodnji u mozgu, uzrokujući time glavobolju.4

Iako je nemoguće promijeniti vremenske prilike, savršeno je moguće unaprijed planirati napadaj, te imati lijek protiv boli u rukama.

2. Stres

Oko dvije trećine ljudi s glavoboljom okrivljuje stres za svoje napadaje.2 Međutim, glavobolje se često javljaju nakon stresnog razdoblja.2, 3 To je zato što hormoni koji kruže tijelom kako bi pomogli otpustiti stres naglo padaju, izazivajući proširenje i kontrakciju krvnih žila, što dovodi do glavobolje.3

Stres također može uzrokovati napetost mišića u vratu ili ramenima ili u mišićima vlasišta.8 To pak može utjecati na vaše držanje 9 te povećati intenzitet ako sjedite dulje vrijeme ispred računala ili se bavite preciznim radom rukama10. Ako škiljite dok čitate, to također može dovesti do napetosti mišića vlasišta. Sve od nabrojanog može biti uzročnik glavobolje uzrokovane stresom.8

Kako biste spriječili da se to dogodi, otkrijte nove načine kako držati stres pod kontrolom - tehnike opuštanja, kao što su vježbe disanja ili joga.5

3. Hormoni

Ako ste žena, neće vam biti novost da su hormoni sljedeći veliki uzročnik glavobolje, osobito hormoni prisutni tijekom menstruacije.2 Možda otkrijete da su vaše glavobolje češće i jače u danima oko vašeg menstrualnog ciklusa.6 Razlog može biti to što razina jednog od glavnih ženskih hormona, estrogena, pada za vrijeme vaše menstruacije te uzrokuje glavobolju.6

Nećete moći promijeniti svoj normalan menstrualni ciklus bez da prvo razgovarate s liječnikom, ali ako su vaše glavobolje jake, ovo će vam biti od pomoći jer vam liječnik može propisati lijekove koji mogu pomoći.

4. Prehrana

Prehrana može igrati veliku ulogu u cjelokupnom zdravlju i dobrobiti -  također može biti važna kada je u pitanju zaustavljanje glavobolje. Česte namirnice za koje se čini da su uzročnici glavobolje su sir (posebno zreli sirevi), čokolada, agrumi, suhomesnati proizvodi, orasi, luk, slana hrana te aditiv mononatrijev glutaminat.1,3 Čak i sladoled može uzrokovati glavobolju kod nekih ljudi, ali srećom takva glavobolja traje samo nekoliko minuta.3

Pokušajte izbaciti ili smanjiti unos hrane koja uzrokuje problem i to bi trebalo smanjiti ili eliminirati broj glavobolja.

5. Pijenje

Ispijanje previše određenih tekućina, kao što su čaj, kava ili alkohol, može uzrokovati glavobolje.1 Pokušajte ograničiti količinu unosa alkohola ili kofeina tijekom dana, i pijte puno vode. Dehidracija je još jedan ključni faktor kod mnogih glavobolja.

6. Preskakanje obroka

Preskakanje obroka je još jedan uzročnik.1 To je zato što preskakanje obroka može  dovesti do niske razine šećera u krvi, što može izazvati glavobolju.1 Konzumacija previše šećera također može potaknuti napadaj jer uzrokuje brz rast razine šećera u krvi, a zatim brzo opadanje. 1 Umjesto toga, redovito jedite zdravije obroke koji će vam pomoći da se izbjegnu uzročnici.1

7. Nedostatak sna

Nedostatak sna također može biti uzročnik glavobolje.1 Pokušajte slijediti dobar ritam spavanja: idite u krevet i budite se u isto vrijeme svaki dan, uključujući i vikende.1

8. Pretjerivanje u teretani

Vježba je odlična za vaše cjelokupno zdravlje, ali previše vježbe može biti loša stvar kada je u pitanju glavobolja.1 Tjelovježba povećava cirkulaciju krvi u glavu i vratu, čineći da krvne žile nabubre, uzrokujući glavobolju.7 Pokušajte vježbati umjerenije, od tri do pet puta tjedno, to čak može pomoći i glavobolji izazvanoj stresom.1

9. Nepravilno držanje

Pogrbljenost ili često saginjanje može povećati napetost u gornjem dijelu leđa i vrata te je vodeći uzročnik tenzijske glavobolje.3 Pokušajte izbjeći bivanje u istom položaju dulje vrijeme i vježbajte sjediti uspravno podupirući leđa.3

10. Škripanje zubima

Neki ljudi smatraju da škripanje zubima noću može uzrokovati tupu glavobolju.3 Srećom, stomatolozi mogu napraviti štitnik za zube koji sprječava škripanje zubima noću.3

Vodite dnevnik

Ako niste sigurni što izaziva glavobolju, pokušajte voditi dnevnik koji dokumentira kakve su bile vremenske prilike, što ste jeli i pili te jeste li vježbali kada se pojavila glavobolja. Vodite ovaj dnevnik za nekoliko glavobolja kako biste vidjeli možete li prepoznati uzrok. Kad znate koji su uzročnici vaše glavobolje, možete ih početi izbjegavati i vratiti se na put da živite svoj život bez glavobolje.

  • Datum/dan u tjednu
  • Što ste jeli i pili?
  • Kakvo je bilo vrijeme?
  • Kada ste išli spavati? Koliko ste sati spavali?
  • Jeste li napravili nešto neobično danas?
  • Koju vrstu i koliko vježbi ste napravili?
  • Kada je glavobolja započela?
  • Koji ste lijek uzeli i kada?

REFERENCE

  1. American Headache Society. Trigger avoidance information. Available at: http://www.achenet.org/tools/TriggerAvoidanceInformation.asp?print=y. Accessed July 2010
  2. Wöber C, et al. Trigger factors of migraine and tension-type headache: experience and knowledge of the patients. J Headache Pain. 2006;7:188-195.
  3. UK NHS Choices. 10 surprising headache triggers. Available at:http://www.nhs.uk/Livewell/headaches/Pages/Headachetriggers.aspx. Accessed July 2010.
  4. Gomersall JD, Stuart A. Variations in migraine attacks with changes in weather conditions. Int J Biometeorology. 1973,17. http://www.springerlink.com/content/t767j37207343317/.
  5. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information for people affected by tension-type headache. Available at: http://www.w-h-a.org/assets/6/E0ED62DA-F33B-7800-997D29F3966BCFA3_document/What_is_tension-type_headache.pdf.
  6. Lifting The Burden: the Global Campaign to Reduce the Burden of Headache Worldwide. Information on female hormones for women with headache. Available at: http://www.w-h-a.org/assets/64/E64DDA50-0E6E-D936-50A7E91EC8A2A34_document/Headache_and_hormones.pdf.
  7. WebMD: Exercise and headache. Available at: http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/triggers-exercise. Accessed July 2010.
  8. http://www.patient.co.uk/health/Headaches-Tension-Type.htm
  9. http://www.telegraph.co.uk/health/3189622/Joint-Clinic-Osteopath-Kristian-Wood-on-how-stress-affects-posture-and-breathing.html
  10. http://health.nytimes.com/health/guides/disease/tension-headache/overview.html